-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41948)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16917)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7995)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25357 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

به چه دليل حضرت يوسف در نزديكي حضرت يعقوب در چاه بود و حضرت يعقوب چيزي نگفت، ليكن وقتي از مصر لباس او را آوردند فرمود: بوي حضرت يوسف ميآيد؟!

حالات پيامبران، امامان و اولياي الهي هميشه يكسان نيست. گاهي حال متوسطي دارند و با حفظ حضور قلب به عالم كثرت و مظاهر مادي توجه دارند و از آنها غافل نيستند و اگر مسئلهاي پيش آيد، در صورت لزوم واكنش نشان ميدهند كه داستان احساس كردن بوي يوسف از همين باب است.

نظير اين حالت را از پيامبر گرامي اسلام و اهل بيت نقل كردهاند. شيخ صدوق در علل الشرايع و علامه مجلسي در بحارالانوار مينويسند: روزي پيامبر گرامي اسلام نماز ميخواندند و اصحاب به وي اقتدا كرده بودند، كودكي شروع به گريستن نمود. حضرت نمازش را به سرعت به پايان رسانيد، بعد از نماز علتش را از حضرت جويا شدند، حضرت در پاسخ فرمود: آيا فرياد بچه را نشنيديد يعني من نماز را به سرعت به پايان رساندم تا اين كه مادر بچه زودتر به داد وي برسد و او را ساكت نمايد.(1)

گاهي هم غرق در عالم ملكوت ميشوند و به جز ذات پاك كبريايي چيزي نميبينند و به آن چه در اطرافشان رخ ميدهد، توجّهي ندارند، حتي از بدن خود غافل ميشوند؛ انگار كه حواس ظاهري شان در هنگام جذبه عشق و عرفان ربّاني از فعّاليّت خويش باز ميماند و آن چه را مربوط به بدن هايشان ميشود، احساس نميكنند.

بيرون كشيدن تيز از پاي حضرت اميرالمؤمنين(ع) در هنگام نماز از اين قبيل است. جريان حضرت يعقوب و حضرت يوسف نيز ميتواند از همين قبيل باشد.

زمصرش بوي پيراهن شنيدي

چرا در چاه كنعانش نديدي؟

بگفت احوال ما برق جهان است

گهي پيدا و ديگر دم نهان است

گهي بر طارم اعلا نشينيم

گهي تا پشت پاي خود نبينيم

آنها مانند انسان هستنند و حالات متفاوت دارند.

قرآن ميگويد: برادران يوسف وي را در چاه افكندند و سپس نزد پدر آمدند و پيراهن خون آلود يوسف را آوردند و گفتند: او را گرگ خورده است.(2)

در اين هنگام حضرت يعقوب نگفت كه يوسف را در چاه كنعان ميبينم، ليكن بعد از گذشت حدود چهل سال كه يوسف با همه تلخيها و شيرينيهاي زندگي، عزيز مصر شد، برادران براي كمك خواستن نزد او رفتند، در حالي كه او را نميشناختند.

در دومين سفر يوسف خود را به آنان معرّفي ميكند و پيراهن خويش را به آنان ميدهد كه به كنعان ببرند و به چشمان پدر بكشند و بينايي پدر باز گردد، همين كه كاروان از مصر خارج شد، حضرت يعقوب كه در كنعان بود، گفت: انّي لأجد ريح يوسف؛(3) من بوي يوسف را احساس ميكنم.

از فاصله بسيار دور بعد از سالها فراق، بوي يوسف را شنيد. اما در آن زمان كه هميشه كنار او بود، در چاه كنعان بوي او را نشنيد.

هم چنين ميتوان با زبان روز و با توجه به علوم امروزي گفت:

استشمام بوي پيراهين از راه حس ششم و ارتباط از راه دور، تله پاتي است، چرا كه امروزه تله پاتي و انتقال فكر از نقاط دور دست، يك مسئله مسلّم علمي است كه ميان افرادي كه پيوند نزديك با يكديگر دارند و يا از قدرت روحي فوق العادهاي برخوردارند، بر قرار ميشود. شايد بسياري از ما در زندگي روزمرده خود به اين مسئله برخورد كردهايم كه گاهي فلان مادر يا فلان برادر بدون جهت احساس ناراحتي فوق العاده ميكند، چيزي نميگذرد كه به او خبر ميرسد براي فردي از بستگانش در فلان نقطه دور دست حادثه ناگواري اتفاق افتاده است!

اگر اين احساس را نوعي علم غيب و از راه غير عادي و معجزه گونه تفسير نماييم، پاسخ اين است كه لا يعلم الغيب الاّ هو؛ علم غيب تنها در اختيار خدا است و خداوند آن را به صورت محدود در اختيار برخي از بندگاني قرار ميدهد.

به عبارت ديگر: اگر برخي از اولياءاللَّه از علوم برتر يا علم غيب بهرهاي دارند، مطلق نيست، بلكه هرگاه خداوند مصلحت بداند آن را در اختيار بندهاش قرار ميدهد، نه هميشه و به طور مطلق.(4)

پي نوشتها:

1. بحارالانوار، ج 88، ص 93.

2. يوسف (12) آيه 15 - 18.

3. همان، آيه 94.

4. تفسير نمونه، ج 10، ص 72 - 75.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.